-Kisah Palestine-

.:. Medan Bermujahadah.:.


Merupakan penuntut dalam bidang Kejuruteraan Elektrik(elektronik),major dalam komputer..

AHLAN WASAHLAN

Assalamualaikum...ahlan wasahlan...semoga sedikit perkongsian ini memberi manfaat kepada anda..terima kasih kerana sudi menjengah ke laman ini..saya masih baru dalam bidang blogger..sekiranya ada cadangan penambahbaikan, bolehlah di nyatakan pada ruangan yg disediakan...

Followers

Jalinan Ukhuwah


ShoutMix chat widget

PENGUNJUNG

Halwa Telinga

Today is...

>

.:.Waktu Sekarang.:.

.:.Waktu Solat.:.

Renungan Bersama..

PIC...

PIC...

Madah Pujangga..

Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan;Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan;Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan),tetaplah bekerja keras(untuk urusan yang lain);Dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap...

.:.Asy-Syarh(4-8).:.

Madah Pujangga...

4 perkara yang baik tetapi 4 perkara yang lebih baik :-

1) Pemurah bagi orang kaya itu baik tetapi pemurah bagi orang miskin itu lebih baik..

2)Adil bagi setiap orang itu baik tetapi adil bagi pemimpin itu lebih baik..

3)Taubat bagi orang tua itu baik tetapi taubat dari orang muda itu lebih baik..

4)Malu bagi lelaki itu baik tetapi malu bagi wanita itu lebih baik..

Monday, August 23, 2010

DuNiA,DuNiA,DuNiA....

Dengan nama Allah Maha Pengasih Maha Penyayang....





Hati ini sakit..
Hati ini takut...
Hati ini gelisah...
Adakah hati ini terkena penyakit wahan...
Ya Allah tunjukkanlah aku jalan yang benar...

Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dun seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orangorang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi saw. menjawab, "Bahkan kanu pada hart itu banyak sekali, tetapi kanu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'.Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi kita nenjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".(H.R. Abu Daud)

Indahnya dunia...
tetapi keindahan dunia penuh dugaannya...

"Dunia ini hanya pinjaman,untuk menguji keimanan,akhirat nnanti yang akan menentukan,balasan syurga taupun neraka.."

"Mengapakah dunia yang dikejari,sedangkan iakan ditinggal pergi,apalah gunanya harta disisi,tika jasad terkubur terkaku mati..."

"Bayangkanlah jika didunia ini bekalan terhenti mudah dicari,bagaimana pula disana nanti,tanpa bekalan pahal kita yang rugi,bersyukurlah sentiasa,dengan apa yang ada,adakala harta dunia,belum tentu membantu kita,menjadi bebanan dan menyusahkan.."
 -Inteam-Pesona Dunia-

"Tuhan hambanu ini kekeliruan,sukar mencari jalan yang benar,kerna dipaut hasut dunia,mencintai yang lain lebih darimu.."
-Saujana-Jika Terakhir Buatku-

Untuk perkongsian,meh check it out bacaan supaya dapat memantapkan iman kita :-

1.   Ketika menahan nafas,baca ayat Qur’an berikut didalam hati :
AN NAHL 97

Man amila shoolihan min dzakarin aw untsaa wahuwa mu’minun  falanuhyiyannahuu hayaatan thoyyibah  walanjziyannahum ajrohum bi ahsani maa kaanu ya’maluun 

97- Barang siapa yang mengerjakan amal saleh,  baik laki-laki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan. (An Nahl 97)

Ketika menghembuskan nafas,baca Do’a tadabbur  :

Ya Allah teguhkan Iman dan keyakinan kami padaMU, tolong kami untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redhoi,  beri  kami kehidupan yang baik didunia dan akhirat, dan beri kami  balasan  yang yang lebih baik dari apa yang telah kami lakukan, sebagaimana  yang Kau janjikan dalam Qur’anMu.

Manfaat nya:
  • ·         Meningkatkan iman dan keyakinan pada Allah
  • ·         Meningkatkan kecintaan untuk mengerjakan amal soleh yang diredhai Allah
  • ·         Mendapat kehidupan yang baik didunia dan akhirat
  • ·         Dibalasi Allah amal kebaikannya dengan yang lebih baik dari apa yang telah dikerjakan

   2. Ketika menahan nafas ,baca ayat Qur’an sebagai berikut didalam hati :

55- Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang soleh bahwa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredhai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembah-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apa pun dengan Aku. Dan barang siapa yang (tetap) kafir sesudah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.

Wa adallahulladziina aamanuu minkum wa amilushoolihati layaastakhlifannahum fil ardhi kamastakhlafalladziina minqoblihim wala yumakkinnalahum  diina humulladzirtadhoo  lahum walayubaddilannahum mimba’di khoufihim amna , ya’buduunani laa yusyrikuuna bisyai’aa , wamankafaro ba’da dzaalika fa’ulaaika humul faasiquun

Ketika menghembuskan napas baca Do’a tadabbur  :
Ya Allah teguhkan Iman dan keyakinan hamba padaMU, tolong hamba untuk mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai, jadikan hamba berkuasa dibumiMU ini sebagaimana Kau telah menjadikan orang sebelum kami berkuasa, teguhkan bagi kami agama yang kau Redhai, tukar kecemasan dan ketakutan kami dengan rasa aman, dan teguhkan hati kami untuk Tetap menyembahMu, itulah yang telah Engkau janjikan dalam Qur’anMu, Engkau tidak pernah mengikari janji, perkenankanpermohonan  kami ya Allah.

Manfaatnya antara lain :

  • ·         Meningkatkan Iman dan keyakinan pada Allah
  • ·         Meningkatkan kecintaan mengerjakan amal soleh yang diridhoi Allah
  • ·         Membuka jalan untuk mendapat kekuasaan dibumi misalnya jadi pengusaha, jabatan pimpinan dalam perusahaan, jabatan distruktur pemerintahan, jabatan dalam organisasi politik atau sosial
  • ·         Istiqamah dalam menjalankan syariat agama
  • ·         Diganti Allah perasaan cemas, takut dan gelisah yang dialami dengan rasa aman, nyaman dan tenteram
  • ·         Dikuatkan keinginannya untuk beribadah pada Allah

3 .   Ketika menahan nafas baca  surat Al A’raaf 96 :

96- Jika sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya. (Al A’raaf 96)

Ketika menghembuskan napas baca do’a tadabbur:

Ya Allah kami telah mendengar peringatanMu ini , karena itu  teguhkanlah  iman dan keyakinan kami kepadaMu, tolong kami untuk bertakwa padaMu, bukakan bagi kami keberkahan dari langit dan bumiMu, jangan Kau palingkan hati kami setelah Engkau beri petunjuk, jauhkan kami dari kemarahan dan murkaMU, perkenankan permohonan kami ini ya Allah

Manfaatnya antara lain :
  • ·         Diteguhkan iman dan keyakinannya pada Allah
  • ·         Ditingkatkan rasa takwanya pada Allah
  • ·         Dibukakan keberkahan dari langit dan bumi
  • ·         Tetap istiqamah pada jalan yang diredhai Allah
  • ·         Terhindar dari marah dan murka Allah


4        Ketika menahan nafas baca  surat Al Hajj 14:

14- Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh ke dalam surga-surga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai. Sesungguhnya Allah berbuat apa yang Dia kehendaki. (Al Hajj 14)


Ketika menghem buskan napas baca do’a tadabbur sebagai berikut:
Ya Allah  kami telah mendengar apa yang Kau janjikan dalam Qur’anMu, teguhkan Iman dan keyakinan kami kepadaMu, tolong kami mengerjakan amal soleh yang Kau redhai, masukan kami kedalam syurgaMu yang mengalir sungai sungai dibawahnya,Engkau maha kuat untuk melaksanakan kehendakMu, perkenankan permohonan kami ya Allah.

Manfaatnya antara lain:

  • ·         Meneguhkan iman dan keyakinannya pada Allah
  • ·         Meningkatkan kecintaan mengerjakan amal soleh yang diredhai Allah
  • ·         Dimasukan Allah kedalam syurga yang mengalir sungai dibawahnya. 


Wallahu'alam...Jadikan dunia di tangan dan akhirat di hati....


 


0 comments:

Post a Comment

 
 

Diseñado por: Compartidísimo
Scrapping elementos: Deliciouscraps©