Dengan nama Allah Maha Pengasih Maha Penyayang
sambungan dari warkah yang pertama....
Begitu jugalah yang berlaku di zaman Rasulullah SAW. Selama 13 tahun di Mekah, Rasulullah hanya mengajar para sahabat tentang Tuhan dan tentang ketauhidan. Rasulullah tidak mengajar apa-apa tentang syariat. Hanya apabila di Madinah, barulah turun hukum-hakam tentang syariat. Maknanya para sahabat diperkenalkan kepada Tuhan terlebih dahulu sehingga mereka cinta dan takut dengan Tuhan, sebelum mereka didedahkan kepada syariat. Apabila datang hukum syariat yang berbagai-bagai rupa, mudah sahaja para Sahabat menegakkannya.
Oleh itu, dalam mendidik anak-anak atau pun masyarakat, kita tak boleh utamakan syariat sebelum kita selesaikan soal tauhid atau soal mengenal Tuhan terlebih dahulu. Tuhan mesti diperkenalkan. Selepas itu barulah diperkenalkan syariatNya. Kalau tidak maka akan timbullah syariat yang tidak dikaitkan dengan Tuhan. Orang yang agamanya hanya syariat semata-mata tanpa dikaitkan dengan Tuhan ialah orang yang nampak seperti beragama tapi tidak beraqidah. Hakikatnya dia tidak beragama kerana agama itu ialah sistem penyembahan atau sistem peribadatan yang ada hubungkait dengan Tuhan. Kalau tidak ada hubungkait dengan Tuhan, ianya bukan agama. Ia hanyalah ideologi. Ideologi memang tidak ada hubungkait dengan Tuhan.
Orang yang bersyariat atau beribadah tanpa Tuhan, syariatnya dan ibadahnya kosong dan tidak berjiwa.Kerana Tuhan tidak dilibatkan sama, maka tidak ada kemanisan, keindahan dan kepuasan dalam ibadahnya. Walaupun ibadahnya banyak tetapi ianya tidak memberi kesan apa-apa pada hatinya dan peribadinya. Akhlaknya tidak berubah malahan bertambah rosak. Mereka tidak terlepas dari membuat perkara-perkara yang keji dan mungkar.
Orang yang bersyariat tanpa Tuhan selalunya memandang syariat itu besar. Tuhan tidak besar. Mereka memperjuangkan syariat tetapi tidak memperjuangkan Tuhan. Padahal syariat itu turun untuk membesarkan Tuhan. Mereka hendak paksa syariat ke atas manusia termasuk hukum hudud dan sebagainya, tetapi tidak mahu membawa atau memperkenalkan Tuhan kepada manusia sehingga manusia boleh jatuh cinta dan takut dengan Tuhan. Oleh itu tujuan sebenar mereka beragama telah tersasar. Walaupun mereka nampak seperti beragama, tetapi mereka sebenarnya kehilangan Tuhan. Mereka beragama tetapi tidak beraqidah.
Oleh itu, dalam mendidik anak-anak atau pun masyarakat, kita tak boleh utamakan syariat sebelum kita selesaikan soal tauhid atau soal mengenal Tuhan terlebih dahulu. Tuhan mesti diperkenalkan. Selepas itu barulah diperkenalkan syariatNya. Kalau tidak maka akan timbullah syariat yang tidak dikaitkan dengan Tuhan. Orang yang agamanya hanya syariat semata-mata tanpa dikaitkan dengan Tuhan ialah orang yang nampak seperti beragama tapi tidak beraqidah. Hakikatnya dia tidak beragama kerana agama itu ialah sistem penyembahan atau sistem peribadatan yang ada hubungkait dengan Tuhan. Kalau tidak ada hubungkait dengan Tuhan, ianya bukan agama. Ia hanyalah ideologi. Ideologi memang tidak ada hubungkait dengan Tuhan.
Orang yang bersyariat atau beribadah tanpa Tuhan, syariatnya dan ibadahnya kosong dan tidak berjiwa.Kerana Tuhan tidak dilibatkan sama, maka tidak ada kemanisan, keindahan dan kepuasan dalam ibadahnya. Walaupun ibadahnya banyak tetapi ianya tidak memberi kesan apa-apa pada hatinya dan peribadinya. Akhlaknya tidak berubah malahan bertambah rosak. Mereka tidak terlepas dari membuat perkara-perkara yang keji dan mungkar.
Orang yang bersyariat tanpa Tuhan selalunya memandang syariat itu besar. Tuhan tidak besar. Mereka memperjuangkan syariat tetapi tidak memperjuangkan Tuhan. Padahal syariat itu turun untuk membesarkan Tuhan. Mereka hendak paksa syariat ke atas manusia termasuk hukum hudud dan sebagainya, tetapi tidak mahu membawa atau memperkenalkan Tuhan kepada manusia sehingga manusia boleh jatuh cinta dan takut dengan Tuhan. Oleh itu tujuan sebenar mereka beragama telah tersasar. Walaupun mereka nampak seperti beragama, tetapi mereka sebenarnya kehilangan Tuhan. Mereka beragama tetapi tidak beraqidah.
Berjuang melawan hawa nafsu (mujahadatunnafsi)
sulit sekali kerana kita terpaksa menentang diri sendiri.
Kita juga yang akan menanggung sakitnya.
Kerana tidak sanggup maka banyaklah manusia
yang gagal dalam perjuangan ini.
sulit sekali kerana kita terpaksa menentang diri sendiri.
Kita juga yang akan menanggung sakitnya.
Kerana tidak sanggup maka banyaklah manusia
yang gagal dalam perjuangan ini.
Jazakallah
Rosly Hj Hashim
S.J.Gelugor
-luv my mom and my dad-
0 comments:
Post a Comment