-Kisah Palestine-

.:. Medan Bermujahadah.:.


Merupakan penuntut dalam bidang Kejuruteraan Elektrik(elektronik),major dalam komputer..

AHLAN WASAHLAN

Assalamualaikum...ahlan wasahlan...semoga sedikit perkongsian ini memberi manfaat kepada anda..terima kasih kerana sudi menjengah ke laman ini..saya masih baru dalam bidang blogger..sekiranya ada cadangan penambahbaikan, bolehlah di nyatakan pada ruangan yg disediakan...

Followers

Jalinan Ukhuwah


ShoutMix chat widget

PENGUNJUNG

Halwa Telinga

Today is...

>

.:.Waktu Sekarang.:.

.:.Waktu Solat.:.

Renungan Bersama..

PIC...

PIC...

Madah Pujangga..

Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan;Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan;Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan),tetaplah bekerja keras(untuk urusan yang lain);Dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap...

.:.Asy-Syarh(4-8).:.

Madah Pujangga...

4 perkara yang baik tetapi 4 perkara yang lebih baik :-

1) Pemurah bagi orang kaya itu baik tetapi pemurah bagi orang miskin itu lebih baik..

2)Adil bagi setiap orang itu baik tetapi adil bagi pemimpin itu lebih baik..

3)Taubat bagi orang tua itu baik tetapi taubat dari orang muda itu lebih baik..

4)Malu bagi lelaki itu baik tetapi malu bagi wanita itu lebih baik..

Tuesday, November 9, 2010

Daie atau Daki????

Dengan nama Allah Maha Pengasih Maha Penyayang...




Ada sesuatu yg membuatkan saya marah,kecewa,menyampah dan jelek.Benda yg seringkali org tak nampak terutamanya yg menggelar dirinya sebagai Da'ie.

Seorang Pendakwah.
Dakwah ialah satu kewajipan dan satu kemulian bagi umat ini.Tugas menyeru kpd kebaikan dan mencegah kemungkaran ini adalah sebaik-baik kerja yg ditugaskan kpd kita.Setiap org,tiada kecuali.Allah telah meletakkan penghargaan sebagai 'khaira ummati' iaitu sebaik-baik umat,hanya kerana tugas dakwah ini.Boleh rujuk 3;110.

Allah juga berfirman di dalam surah Fussilat ayat 33:-
Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata:"Sesungguhnya aku adalah dari yang berserah diri kepada Allah!"?

Terlalu banyak ayat yg Allah turunkan yg memuliakan golongan ini.Cukup jika saya bawa 2 ayat shj.

Apakah itu dakwah?
Dakwah ialah mengajak kpd kebaikan dan menghalang drpd kerosakan .Dakwah juga banyak pecahan dan bentuk-bentuknya.Cukuplah utk kita faham bahawa dakwah itu hukumnya wajib kpd setiap individu dgn tahap yg berbeza-beza.

Saya bukan da'ei tapi saya daki

Sesuatu yg menyayat hati dan telah lama saya pendam dalam-dalam.Biarlah saya ceritakan supaya ia menjadi ikhtibar.Saya terkilan dgn beberapa kelompok manusia yg kononnya melaksanakan dakwah,melaksanakan amar makruf nahi mungkar tapi dlm masa yg sama dia tertinggal satu elemen yg sgt penting dlm berdakwah.

Peristiwa ini berlaku kpd kenalan saya sendiri.Dia hebat.Dalam banyak perkara,saya kagum dengan dia.Cuma saya terkilan dgn tindakan melulunya yg melabel manusia dgn gelaran yg buruk.Tiada sifat berbaik sangka.

(Jgn pisahkan dakwah dgn persaudaraan dan kasih sayang!)

Kesilapan kita

Kita jahil.Kerana itu perlukan ilmu.Kita tak sedar,bahawa tugas kita hanyalah menyeru manusia kpd kebaikan,bukannya melaknat manusia!Apa yg terjadi,si da'ei itu marahkan sahabatnya yg kononnya suka mencarut,lalu tanpa berfikir panjang sahabat itu dilabel sebagai syaitan.Dihebohkannya pula!Mahu semua org tahu kah?Apa kurangnya dia dgn syaitan?Hanya tahu memalukan org lain sahaja!


Tembok Kebencian

Saya pasti ini adalah salah satu punca mengapa golongan yg menyeru kpd kebaikan dibenci. Mereka bukan dibenci kerana tanggungjwb islam,sebaliknya dibenci kerana kecurangan mereka,menjual nama islam dgn nafsu. Ramai sgt dlm kalangan manusia yg menegur, berdakwah dan menasihat kerna kepentingan peribadi seperti kerana mahu dipandang mulia oleh org lain.


Ada! Saya sgt pasti org mcm ni ada!l Lebih-lebih lagi di laman sosial atau di blog-blog. Dia akan menghentam org tu habis-habisan,melabelnya dgn label yg jahat-jahat kerana mahu menunjukkan dirinya baik. Tidakkah kita sedar, bahawa iblis yg pernah menjadi penghulu para malaikat dihalau keluar dari syurga kerana ucapan keramat, 'ana khairun minhu',"aku lebih baik drpd dia!"

Bersangka Baik

Husnu dzon
. Semua org tahu. Tahu sebut, tahu berhujah tapi tak tahu nak praktik. Bersangka baiklah sesama makhluk. Mungkin org yg kita tegur tu, hari ni dia tak nak dengar, tapi jgn sesekali kita buruk-burukkan dan canang-canangkan keburukan dia.

Pada zaman Rasulallah dahulu, Rasulullah telah menyenaraikan 360-370 nama org-org munafik dan ia adalah rahsia. Ia rahsia! Sedangkan Rasulullah pun merahsiakan nama org munafik, apakah kita lebih mulia drpd rasulullah utk menyatakan si polan itu syaitan dan si polan itu org yg tertutup hati?

Berhikmahkah kita?

Allah sebut dlm surah An-nahl ayat 125:"serulah manusia kpd jalan tuhanmu dgn hikmah..'.Apa yg kita faham tentang hikmah?Ibn Khatsir menafsirkan hikmah itu dgn kemampuan seseorang menerima teguran kita.Kalau org tua,tegur la dgn cara org tua.Kalau kawan-kawan,tegur la dgn cara kawan.


Imam Syafie pun pernah berkata: "Jika kamu menegur saudaramu dlm sembunyi(face to face) maka kamu telah menjalankan tanggugjwbmu,sebaliknya jika kamu menegurnya di kalayak umum,maka kamu telah membogelkannya di depan org ramai".Keburukan org lain bukannya bahan utk dijadikan senda tawa,atau topik berbual sebaliknya keaiban org lain harus kita tutupi.Jika dia sudah insaf,alhamdulillah.Jika masih belum,teruskan berusaha.Itu saja!

Menanam Bunga

Bagi saya,org yg berdakwah ini sama seperti org yg menanam bunga.Ini bukan kerja yg hasilnya ekspress.kita tak boleh mengaharap bahawa hari ni kita dakwah,esok dia akan terima.Tidak sama sekali!Dakwah juga bukan kerja yg sekali-sekala.Sama mcm org tanam bunga,kerjanya takkan selesai dgn hanya menyemai benih.Banyak lagi yg di perlu buat.Dia perlu menyiram,membaja dan melindungi pokok drpd serangan serangga perosak.


Dakwah juga memerlukan kita perlu dekati mad'u hari-hari.Nasihat hari-hari.Sayang pun hari-hari.dan itu terlaksana jika kita hubungan persahabatan kita dgn mereka baik.Usah kita mudah melaknat pokok yg belum berbunga,kerana itu mungkin tanda bajanya masih kurang,airnya tak cukup,atau mungkin climate atau environmentnya tak sihat.Siapa tahu?Atau mungkin juga kerana Tuhan mmg tak mahu ia tumbuh,siapa boleh bantah?

Kesimpulan

Harus kita ingat,kewajipan kita ialah menegur kesalahan,menasihati kekurangan dan mencegah kemungkaran.
Allah tak suruh kita mengumpat apatah lagi mencanang keburukan org lain.Persaudaraan islam itu sgt perlu dijaga.Kerana itu,asas dlm dakwah ialah kasih sayang.Jgn menegur kerana benci atau dendam.Tegurlah kerana sayang.

Jgn membenci pelaku maksiat,sebaliknya benci hanya kpd maksiat yg dilakukan .Kerana jahil dan tidak berhikmah,org lain bukan hanya menjadi semakin jauh drpd islam sebaliknya membenci islam.Siapa mahu bertanggungjawab?Kita selalu mengina org lain kerana kesilapan yg dilakukannya,tapi pernahkah kita mendoakan mereka?

Sekarang cuba fikir dalam-dalam,adakah kita da'ie atau kita ialah daki?


Oleh: ibafame
http://paksi.net

0 comments:

Post a Comment

 
 

Dise√Īado por: Compartid√≠simo
Scrapping elementos: Deliciouscraps©